سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دفاع نیوز (جانم فدای رهبر)

خبرگزاری فارس: قمر بنى هاشم‏ قامتى رشید،چهره‏اى زیبا و شجاعتى کم نظیر داشت.در رکاب برادر، غیر ازتهیه آب،نگهبانى خیمه‏ها و امور مربوط به آسایش و امنیت‏خاندان حسین‏«ع‏»نیر برعهده او بود.

* عباس بن على‏«ع‏»
فرزند امیر المؤمنین،برادر سید الشهدا،فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین‏«ع‏»در روزعاشورا.عباس در لغت،به معناى شیر بیشه،شیرى که شیران از او بگریزند است.
مادرش‏«فاطمه کلابیه‏»بود که بعدها با کنیه‏«ام البنین‏»شهرت یافت.على‏«ع‏»پس ازشهادت فاطمه زهرا با ام البنین ازدواج کرد.عباس،ثمره این ازدواج بود.ولادتش را در 18شعبان سال 26 هجرى در مدینه نوشته‏اند و بزرگترین فرزند ام البنین بود و این چهارفرزند رشید،همه در کربلا در رکاب امام حسین‏«ع‏»به شهادت رسیدند.وقتى‏امیر المؤمنین شهید شد،عباس چهارده ساله بود و در کربلا 34 سال داشت.کنیه‏اش‏«ابو الفضل‏»و«ابو فاضل‏»بود و از معروفترین لقبهایش،قمر بنى هاشم،سقاء،صاحب لواءالحسین،علمدار،ابو القربه،عبد صالح، باب الحوایج و...است.
عباس با لبابه،دختر عبید الله بن عباس(پسر عموى پدرش)ازدواج کرد و از این‏ازدواج،دو پسر به نامهاى عبید الله و فضل یافت.بعضى دو پسر دیگر براى او به نامهاى‏محمد و قاسم ذکر کرده‏اند.
آن حضرت،قامتى رشید،چهره‏اى زیبا و شجاعتى کم نظیر داشت و به خاطر سیماى‏جذابش او را«قمر بنى هاشم‏»مى‏گفتند.در حادثه کربلا،سمت پرچمدارى سپاه‏حسین‏«ع‏»و سقایى خیمه‏هاى اطفال و اهل بیت امام را داشت و در رکاب برادر،غیر ازتهیه آب،نگهبانى خیمه‏ها و امور مربوط به آسایش و امنیت‏خاندان حسین‏«ع‏»نیر برعهده او بود و تا زنده بود،دودمان امامت،آسایش و امنیت داشتند .
روز عاشورا،سه برادر دیگر عباس پیش از او به شهادت رسیدند.وقتى علمدار کربلااز امام حسین‏«ع‏»اذن میدان طلبید حضرت از او خواست که براى کودکان تشنه وخیمه‏هاى بى‏آب، آب تهیه کند.ابو الفضل‏«ع‏»به فرات رفت و مشک آب را پر کرد و دربازگشت به خیمه‏ها با سپاه دشمن که فرات را در محاصره داشتند درگیر شد و دستهایش‏قطع گردید و به شهادت رسید. البته پیش از آن نیز چندین نوبت.همرکاب با سید الشهدا به‏میدان رفته و با سپاه یزید جنگیده بود.عباس،مظهر ایثار و وفادارى و گذشت بود.وقتى‏وارد فرات شد،با آنکه تشنه بود، اما بخاطر تشنگى برادرش حسین‏«ع‏»آب نخورد وخطاب به خویش چنین گفت: یا نفس من بعد الحسین هونى و بعده لا کنت ان تکونى هذا الحسین وارد المنون و تشربین بارد المعین تالله ما هذا فعال دینى و سوگند یاد کرد که آب ننوشد. وقتى دست راستش قطع شد،این رجز را مى‏خواند:
و الله ان قطعتموا یمینى انى احامى ابدا عن دینى و عن امام صادق الیقین نجل النبى الطاهر الامین و چون دست چپش قطع شد،چنین گفت:
یا نفس لا تخشى من الکفار و ابشرى برحمة الجبار مع النبى السید المختار قد قطعوا ببغیهم یسارى فاصلهم یا رب حر النار
شهادت عباس،براى امام حسین بسیار ناگوار و شکننده بود.جمله پر سوز امام،وقتى‏که به بالین عباس رسید،این بود:«الآن انکسر ظهرى و قلت‏حیلتى و شمت بى عدوى‏». و پیکرش، کنار«نهر علقمه‏»ماند و سید الشهدا به سوى خیمه آمد و شهادت او را به اهل بیت‏خبر داد. هنگام دفن شهداى کربلا نیز،در همان محل دفن شد.از این رو امروز حرم‏ابا الفضل‏«ع‏»با حرم سید الشهدا فاصله دارد.
مقام والاى عباس بن على‏«ع‏»بسیار است.تعابیر بلندى که در زیارتنامه اوست،گویاى‏آن است. این زیارت که از قول حضرت صادق‏«ع‏»روایت‏شده،از جمله چنین دارد: «السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیر المؤمنین و الحسن و الحسین... اشهد الله انک مضیت على ما مضى به البدریون و المجاهدون فى سبیل الله المناصحون فى‏جهاد اعدائه المبالغون فى نصرة اولیائه الذابون عن احبائه...» که تایید و تاکیدى بر مقام‏عبودیت و صلاح و طاعت او و نیز تداوم خط مجاهدان بدر و مبارزان با دشمن و یاوران‏اولیاء خدا و مدافعان از دوستان خداست.امام سجاد«ع‏»نیز سیماى درخشان عباس بن‏على را اینگونه ترسیم فرموده است:«رحم الله عمى العباس فلقد آثر و ابلى و فدا اخاه‏بنفسه حتى قطعت‏یداه فابدله الله عز و جل بهما جناحین یطیر بهما مع الملائکة فى الجنة کماجعل جعفر بن ابى طالب.و ان للعباس عند الله تبارک و تعالى منزلة یغبطه بها جمیع الشهداءیوم القیامة‏» که در آن نیز مقام ایثار،گذشت،فداکارى،جانبازى،قطع شدن دستانش ویافتن بال پرواز در بهشت،همبال با جعفر طیار و فرشتگان مطرح است و اینکه:عمویم‏عباس،نزد خداى متعال،مقامى دارد که روز قیامت،همه شهیدان به آن غبطه مى‏خورند ورشک مى‏برند.
عباس یعنى تا شهادت یکه تازى عباس یعنى عشق،یعنى پاکبازى عباس یعنى با شهیدان همنوازى عباس یعنى یک نیستان تکنوازى عباس یعنى رنگ سرخ پرچم عشق یعنى مسیر سبز پر پیچ و خم عشق جوشیدن بحر وفا،معناى عباس لب تشنه رفتن تا خدا،معناى عباس
در زیارت ناحیه مقدسه نیز از زبان حضرت مهدى‏«ع‏»به او اینگونه سلام داده شده‏است: «السلام على ابى الفضل العباس بن امیر المؤمنین،المواسى اخاه بنفسه،الآخذ لغده من‏امسه، الفادى له،الواقى الساعى الیه بمائه،المقطوعة یداه...» .
کربلا کعبه عشق است و من اندر احرام شد در این قبله عشاق،دو تا تقصیرم دست من خورد به آبى که نصیب تو نشد چشم من داد از آن آب روان تصویرم باید این دیده و این دست دهم قربانى تا که تکمیل شود حج من و تقدیرم

* امان نامه
امان دادن یعنى کسى را در کنف حمایت‏خود گرفتن.«امان نامه‏»یا خط امان،نامه‏اى‏است که در ضمن آن زنهار و امان دهند. در فرهنگ عرب،امان دادن نیز مثل‏«جوار»وپناه دادن، سبب مصونیت جانى شخص امان یافته مى‏شد.به امانى که مى‏دادند،حتى‏نسبت به دشمن خویش،پایبند بودند و نقض آن را ناجوانمردى و نشانه فرومایگى‏مى‏دانستند.به همین خاطر، امام حسین‏«ع‏»در نامه اعتراض آمیزى که به معاویه نوشت واو را بخاطر کشتن‏«حجر بن عدى‏»ملامت کرد،از جمله بر این نکته تاکید داشت که باآنکه به او امان داده بود،او را کشت. به مسلم بن عقیل نیز پس از درگیرى تن به تن درمیدان و کوچه‏هاى کوفه امان دادند.امان دهنده محمد بن اشعث بود.اما به امان وفا نشد واو را نزد ابن زیاد برده و سر انجام به قتل رساندند. در کربلا نیز شمر،براى عباس‏«ع‏»امان‏نامه آورد ولى ناکام شد.شمر،پس از آنکه فرمان قتل حسین‏«ع‏»و تاختن بر بدن امام را ازابن زیاد گرفت تا به کربلا آید،عبد الله بن ابى محل(که از طایفه ام البنین مادر عباس بود)
آنجا بود.براى عباس و برادرانش دستخط امان گرفت و توسط غلامى نزد آنان فرستاد. آنان با دیدن امان نامه گفتند:ما را به امان شما نیازى نیست،امان الهى بهتر از امان ابن زیاداست:«لا حاجة لنا فى امانکم،امان الله خیر من امان ابن سمیة‏». قبل از روز عاشورا هم‏وقتى شمر پشت‏خیمه اصحاب امام آمد و عباس و برادرانش را اینگونه صدا زد: خواهرزادگان ما کجایند؟عباس و جعفر و عثمان(فرزندان امیر المؤمنین‏«ع‏»)بیرون آمدند که: چه مى‏خواهى؟گفت:«انتم یا بنى اختى امنون‏».شمر مى‏خواست به بهاى رها کردن‏حسین‏«ع‏»به عباس و برادرانش امان دهد.آنان نیز در پاسخ گفتند:لعنت‏خدا بر تو و امان‏تو باد.آیا به ما امان مى‏دهى در حالى که پسر پیامبر را امانى نیست؟«لعنک الله و لعن‏امانک،اتؤمننا و ابن رسول الله لا امان له؟»

* ام البنین
مادر حضرت ابا الفضل‏«ع‏»و همسر امیر المؤمنین پس از شهادت حضرت فاطمه بودکه به معرفى عقیل،برادر حضرت امیر،به همسرى على‏«ع‏»در آمد.نامش‏«فاطمه بنت‏حزام‏»،از قبیله‏«بنى کلاب‏»و خواهر«لبید»شاعر بود.زنى بود با شرافت،از خانواده‏اى‏ریشه‏دار و دلاور و نسبت به فرزندان حضرت زهرا نیز بسیار مهربان بود.ثمره ازدواج‏على‏«ع‏»با او چهار پسر بود، به نامهاى:عباس،جعفر،عبد الله و عثمان،که هر چهارفرزندش روز عاشورا در رکاب سید الشهدا به شهادت رسیدند.
ام البنین،پس از شهادت فرزندانش،همه روزه به بقیع مى‏رفت و بچه‏هاى عباس را نیزبه همراه مى‏برد و به یاد فرزندان شهیدش مرثیه و نوحه مى‏خواند.زنان مدینه نیز به ندبه ونوحه سوزناک او جمع مى‏شدند و مى‏گریستند.اشعارى هم در باره عباس سروده بود. وقتى زنان به ام البنین تسلیت مى‏گفتند،مى‏گفت دیگر مرا«ام البنین‏»خطاب نکنید،چرا که‏امروز دیگر آن فرزندانم نیستند و شهید شده‏اند:
لا تدعونى و یک ام البنین تذکرینى بلیوث العرین کانت بنون لى ادعى بهم و الیوم اصبحت و لا من بنین... به این بانوى بزرگوار و مادر چهار شهید،قبل از ولادت فرزندانش فاطمه مى‏گفتند،اماپس از آنکه داراى آن فرزندان شد،«ام البنین‏»خطابش کردند،یعنى مادر پسران.عباس 34سال داشت،عبد الله 25 سال،عثمان 21 سال و جعفر 19 سال.

ماخذ: فرهنگ عاشورا - استاد جواد محدثی
انتهای پیام/


به گزارش «شیعه نیوز» حسن اسلامی مهر، رئیس مرکز سیمافیلم در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: به رغم تلاش های ارزشمند و هنرمندانه جناب آقای داود میرباقری در خلق صحنه های شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، به دلائل مختلف و از مدتی پیش نظر مخالف معاونت محترم سیما، جناب آقای علی دارابی در خصوص نمایش چهره آن بزرگوار به تیم سازنده اعلام و پیشنهاد گردید که در نشان دادن چهره آن حضرت همام گونه عمل شود که در نمایش چهره معصومین(ع) عمل می شده است.

لازم به یادآوری است که وقتی عصر روز شنبه این خبر در خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت، برخی از سایت ها و رسانه ها از گفته های رئیس مرکز سیمافیلم چنین برداشت کردند که گویا قرار است کل صحنه های مربوط به حضرت ابوالفضل(ع) از سریال مختارنامه حذف می شود در حالی که ایشان به صراحت در آن گفت و گو اعلام کردند که تنها چهره آن حضرت به نمایش در نمی آید.


به گزارش خبرنگار «شیعه نیوز» یک سایت خبری در تحلیلی بی سابقه ! سعی نموده است با خلط چند موضوع بی ربط مواضع حکیمانه بزرگ مرجع عالم تشیع ، ایت الله وحید خراسانی ( دام ظله) در خصوص حرمت شکنی به تصویر در اوردن چهره و صحنه غیر قابل پخش شهادت حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) را زیر سوال برده و  در حرکتی سخیف خواسته است به پرچمدار مکتب حقه تشیع درس سخنوری دهد !

متولیان این وبگاه باید هر چه سریعتر با حذف این مطلب توهین امیز و اعلام برائت از جسارت به ساحت مقدس مرجعیت شیعه که همانا جسارت به حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است سعی نمایند در اینده نیز از درج هرگونه مطلب که در جایگاه ان نمیباشند خودداری نموده تا انشالله از عاقبت بخیر شدن در دنیا و اخرت محروم نگردند .

تکمیلی :

به دنبال اقدام تأمل برانگیز سایت مذکور و برخی موضع گیری ها ، متولیان ان در ساعات پایانی روز جاری اقدام به حذف مطلب یاد شده نمودند .
 انتظار میرفت مدیران این سایت با حذف سریع و برخورد با نویسنده ان ، از ساحت مقدس مرجعیت شیعه و عموم شیعیان و محبین خاندان نبوت (علیهم السلام) عذر خواهی مینمودند . که پذیرش "اشتباه" نه تنها باعث کوچکی و ذلت نیست بلکه حرکتی شجاعانه و مبتنی بر عزت است .

امید است خداوند متعال به همه ی ما شهامت پذیرش اشتباه و بینش و بصیرت صحیح در امور دینی را عنایت فرماید . انشالله .


ادامه اعتراضات مردمی به اقدامات ضدحجاب در جمهوری آذربایجان

دفاع نیوزبه گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ تصویب و ابلاغ یک قانون هنجارشکن درباره حجاب از سوی وزارت آموزش و پرورش آذربایجان، چالش دینی و سیاسی جدیدی در کشور جمهوری آذربایجان ایجاد کرده است که همچنان ادامه دارد.

ادامه مطلب...

اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام تسلیت و تعزیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی از صاحبان اصناف خواست همانند سنوات گذشته در تکریم شعائر مذهبی بکوشند.در بخشی از این اطلاعیه آمده است: متصدیان واحدهای صنفی که اماکن خود را به تکایا و هیئت‌های مذهبی تبدیل کرده‌اند نسبت به رعایت شعائر اسلامی در این اماکن توجه لازم را داشته باشند.

ادامه مطلب...

دفاع نیوز به نقل ا زخبرگزاری فارس: مدیرکل بین‌الملل و راهبری امور زیارتی سازمان حج و زیارت از تدارک تدابیر ویژه امنیتی سازمان حج برای تأمین امنیت زائران ایرانی در تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلای معلی خبر داد.

ادامه مطلب...

پخش زنده و مستقیم حرم امام حسین علیه السلام
  پخـش زنـده و مسـتقیـم حرم حضرت اباالفضل العباس علیه السلام
  پخش زنده و مستقیم حرم امام رضا علیه السلام
  پخش زنده شبکه فارسی زبان و شیعی سلام

برای مشاهده از مرورگر اکسپلورر (Internet Explorer) استفاده کنید .


رییس قوه قضاییه خواستار تلاش‌ جدی تمام مسوولان و نهادهای مختلف در احیاء امر به معروف و نهی از منکر شد و گفت: ضروری است که بسترهای عقلانی و فرهنگی و در عین حال قانونی مناسبی برای احیا امر به معروف و نهی از منکر فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس قوه قضاییه در دیدار اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اهمیت فواید احیای این فریضه در جامعه گفت: در آیات و روایات، فریضه امر به معروف و نهی از منکر مورد تاکید بسیار قرار گرفته است و کمتر فریضه دینی است که آثار اجتماعی آن در جامعه اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر برابری کند.

رییس قوه قضاییه با اعلام « تاسف از کم‌توجهی به فرهنگ امر به معروف ونهی از منکر از سوی مسوولان و فراهم نشدن ساز و کار و ساختار قانونی» آن، افزود: متاسفانه در زمانی نه چندان دور شاهد بوده‌ایم که برخی متولیان اجرایی و مسوولان، گویی از اجرای امر به معروف ونهی از منکر سرافکنده‌اند. با توجه به تاکیدات بسیار قرآنی و روایی و توصیه‌های اکید ائمه اطهار (ع) باید تمام تلاش‌ها به این مساله معطوف شود که بسترهای عقلانی و فرهنگی مناسب برای احیاء امر به معروف در جامعه فراهم شود و این موضوع حتی در کتاب‌های درسی از دوره ابتدایی تا آموزش عالی قرار گیرد.

ادامه مطلب...

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دشت سیلابی در اعماق خلیج‌فارس احتمالا در زمان اوج خود به اندازه جزیره بریتانیا بود و سپس با بوجود آمدن سیل در منطقه، تکه‌ تکه شده است.

طبق گزارش‌های دانشمندان، احتمالا این سرزمین حدود هشت هزار سال قبل توسط اقیانوس هند بلعیده شده است.

این تحقیقات مفاهیم گسترده‌ای را از جنبه‌های تاریخ انسانی مطرح کرده‌ است. برای مثال، دانشمندان در مورد زمان خروج انسان‌های مدرن از آفریقا در زمان تقریبی 125 هزار سال قبل و پس از آن در 60 هزار سال قبل مناظراتی انجام داده‌اند.

ادامه مطلب...

مراسم استقبال از اولین کاروان آسیایی کمک به مردم غزه در شب اول حضور این کاروان آسیایی در اصفهان با حضور علی رضا ذاکر اصفهانی استاندار و معاونان و حضرت آیت‌الله مهدوی نماینده خبرگان در اصفهان ، حجت الاسلام رهبر و شهرزاد نمایندگان اصفهان مجلس شورای اسلامی ونمایندگان ارامنه و جامعه کلیمیان استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ذاکر اصفهانی در این مراسم ضمن خوش آمد گویی به اعضای کاروان آسیایی، به بیان تاریخی کوتاهی از سیره ظلم ستیزی ایرانیان در پیش از انقلاب اسلامی با تکیه بر اندیشه‌های اسلامی و رهبری روحانیت پرداخت.

ادامه مطلب...